تصویر لودکننده

چرا منطقه سفیدمزگی و سیاه مزگی به این نام ها شناخته شدند؟

سیاهمزگی و سفیدمزگی دو روستای سرسبز و زیبا از توابع شهرستان شفت استان گیلان می باشد .
اما چرا پیشوند سیاه و سفید بر سر نام این دو روستا نهاده شده و پیشینه تاریخی آن به کجا برم می گردد؟!
در قسمتی از کتاب فرهنگ ایران زمین نوشته ایرج افشار آمده است:گروهی از شورشیان علوی که همراه امام رضا (علیه السلام) به ایران آمده بودند از جمله امام زاده اسحاق به رهبری سالوک بن وهب بن منبه (سالک معلم) بعد از شهادت امام رضا (علیه السلام) به دلیل آنکه از پناهجویان تحت تعقیب خلیفه عباسی و نمایندگان ایرانی آن بودند با سختی‌های فراوانی خود را به گیلان(دیلم) رساندند.
بر اثر جنگ عظیمی که در طارم بین لشکریان اسلام و حاکم الکای طارم رخ داده بود تعداد زیادی از امامزادگان به شهادت رسیدند در این هنگام امام زاده اسحاق با همشیره ۹ ساله خود که میان ساکنین آنجا به خیرالنسا معروف است؛راهی گیلان شد و چون به سیاه کوه گیلان( سیاه کوه در جنوب شرق قرار دارد و از دیه های آنجاست بر قله این کوه بقعه امامزاده اسحاق و خواهرش خیرالنسا قرار دارد)رسیدند.
جمعیت شورم مارمان (از طایفه یا جمعیت مارمان آگاهی به دست نیست) که به ییلاق می رفتند ایشان را دیدند و پرسیدند: شما چه کسانی هستید و به کجا خواهید رفت؟ گفتند ما از نسل امام موسی کاظم علیه السلام میباشیم و اراده گیلان داریم. آن خارجیان معصوم زادگان را به ضرب تیر شهید کردند.
القصه خبر ایشان به جماعت طوالش شفت رسید جماعت سفیدمزگی و سیاهمزگی و غیره رفتند و امامزاده ها را در همان سیاه کوه دفع کردند و در سر راه کمین کردند تا زمانی که آن خارجیان آمدند و آنها را دستگیر کردند و به لعنت خدا رسانیدند. در همان روز این دو قریه را چون گروهی در شب و گروهی در روز رفته بودند سفید مزگی و سیاهمزگی نامیدند.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید