تصویر لودکننده

پیشرفت ۶۰ درصدی طرح کاداستر در گیلان/ ضرورت پیشگیری از دخل و تصرف در اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی

یکی از کار‌های مهم و اساسی زیرساخت توسعه کشور در راستای شفافیت و جلوگیری از زمین خواری و فساد در معاملات بخش املاک، اجرای کاداستر یا حدنگار است این در حالی است که به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اجرای این طرح در استان، پیشرفت ۶۰درصدی داشته و با اجرای کامل آن از هر گونه دخل و تصرف در اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی استان پیشگیری می‌شود.

به گزاش پیام شفت به نقل از  ۸دی، یکی از کار‌های مهم و اساسی زیرساخت توسعه کشور در راستای شفافیت و جلوگیری از زمین خواری و فساد در معاملات بخش املاک، اجرای کاداستر یا حدنگار است.

به زبان ساده کاداستر همان حدنگاری و یا نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ای که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد. کاداستر با استفاده از عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه و جمع‌آوری اطلاعات مالکیتی و فنی از زمین‌، مساحت و حدود دقیق اراضی را مشخص و کمک می‌کند که زمین‌ها سنددار و از قانون‌شکنی و دعاوی ملکی جلوگیری شود.

اجرای این طرح در دوران ریاست سید ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفت.

۲۰ اردیبهشت سال جاری بود که آیت الله رئیسی در سمت ریاست قوه قضاییه اجرای طرح کاداستر (حد نگاری) را از اقدامات مهم دستگاه قضا در دوره تحول خواند و گفته بود: مسأله کاداستر همواره در کشور ما به عنوان یک موضوع مهم مطرح بوده، اما در سال گذشته ۴ برابر دهه‎ های گذشته در این خصوص کار شده است.

“حسن بابایی” معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز اجرای کاداستر اولویت کشور دانست و گفت:  با اتمام‌ کاداستر اراضی ملی کشور، کاداستر اراضی کشاورزی در دستور کار قرار دارد که راه اندازی قرارگاه ملی اراضی کشاورزی آغازی بر این امر است و لازم است همه مدیران با استفاده از تمام ظرفیت ها و تعامل با دستگاههای دیگر سعی کنند این موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان برسد.

“میر حامد اختری” مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگاران در این رابطه، گفت: طرح کاداستر از ۵ سال پیش در گیلان به اجرا درآمده بود اما تا سال ۱۳۹۹ زیر ۱۰ درصد پیشرفت کار داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گیلان با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های یکسال و نیم گذشته برای تسریع در روند اجرای طرح کاداستر در پهنه‌ی یک میلیون و ۴۵۷ هزار کیلومتری گیلان، افزود: از این رقم یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی ست، اما برای تمییز قانونی و مستند اراضی حوزه‌ی منابع طبیعی با اراضی مردم نیاز بود تا طرح کاداستر در سراسر استان به اجرا درآید.

پیشرفت اجرای طرح کاداستر در گیلان

وی پیشرفت اجرای طرح کاداستر را در گیلان بیش از ۶۰ درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نقشه برداری مساحت کل گیلان که دقیقا یک میلیون و ۴۵۷ هزار کیلومتر مربع است به اتمام رسیده و ازاین رقم ۳۳۲ هزار هکتار در اداره‌ی کل ثبت استاد و املاک استان در حال تفکیک و تمییز است که این فرایند حداکثر تا پایان شهریور ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد و نقشه‌های نهایی به منابع طبیعی تحویل داده می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در پایان اجرای کامل طرح کاداستر را در تعیین تکلیف اراضی جنگلی و تسهیل در تفکیک مستثنیات، بسیار موثر دانست و گفت: با اجرای کاداستر، زمینه‌ی هر گونه دخل و تصرف در اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی استان پیشگیری می‌شود.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید