تصویر لودکننده

پیاده راه شهرداری رشت به روی خودروها باز شد؟!

شنیده ها حاکی از آن است که راهبند خودرویی گیت‌های ورودی پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت به روی تمام خودروها و وسایل نقلیه باز شده است.

به گزارش پیام شفت وبه نقل از گیل خبر ۶ ماه قبل این خبرگزاری از مطرح شدن برخی شایعات برای تغییر در ساختار پیاده راه و بازگشت آن به یک دهه قبل که محل عبور و مرور خودروها بود، خبر داده بود.

در آن زمان، برخی فعالین سیاسی-مذهبی رشت، اتفاقات رخ داده در ایام سوگواری ۱۴ و ۱۵ خرداد در میدان شهرداری رشت را «هنجارشکنی‌» و «نمایش بی‌حجابی و بی‌غیرتی» نامیده و خواستار برخورد و ممانعت از تکرار آن در میدان شهدای ذهاب رشت از سوی مسئولان ارشد استان شدند.

با این حال و پس از مطرح شدن آن در رسانه‌های کشوری و واکنش منفی مردم، این طرح حداقل به صورت موقت از دستور کار خارج شد و حتی مدتی بعد، ادعای تشدید مقابله با ورود موتورسواران به پیاده راه از سوی شهرداری رشت مطرح شد.

حال به نظر می‌رسد اینک برخی فرصت را برای رسیدن به اهداف خود مغتنم شمرده و در پی برچیدن پیاده راه زیبا و محبوب شهرداری رشت هستند.

باز شدن گیت‌های ورودی پیاده راه و برداشته شدن موانع آن‌ها بدون شک نه تنها به بافت تاریخی رشت آسیب وارد می‌کند، بلکه می‌تواند خطرات جانی و مالی برای شهروندانی که سال‌هاست به پیاده راه فرهنگی رشت خو گرفته و روز و شب خود را با قدم زدن و هم صحبتی با عزیزانشان سپری می‌کنند، در پی داشته باشد.

پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت که فضای مکث شهری محسوب می‌شود و با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهری و تکریم مردم، فضایی برای آسایش و آرامش، تعامل اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی پدید آورده، با آزاد شدن عبور و مرور خودروها، از کارکرد خود خارج می‌شود و آشفته بازاری پدید می‌آورد که منجر به نارضایتی مردم خواهد شد.

جالب توجه است که طرح تغییر ساختار پیاده راه شهرداری رشت درست در زمانی به مرحله اجرا رسیده که استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر رشت در قالب هیاتی اقتصادی-سیاسی، به روسیه رفته‌اند و شاید هم‌اکنون نیز در حال قدم زدن در پیاده راه میدان سرخ مسکو باشند!

کارشناسان معتقدند باز شدن ورودی های پیاده راه کلانشهر رشت به روی خودروها، با توجه به آسیب‌هایی که وارد می‌سازد، در نهایت می‌تواند منجر به تخریب و برچیده شدن کامل این پیاده راه شود و هیچ توجیهی برای برچیدن و یا تخریب پیاده راهی که میلیاردها تومان برای احداث آن هزینه شده و به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین نمادهای کلانشهر رشت برای شهروندان و گردشگران تبدیل شده، قابل قبول نیست.

به واقع این سوال مطرح است که با چه منطق و استدلالی برخی قصد دارند مردمی را که با ده ها مشکل ریز و درشت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، از یکی از معدود دلخوشی‌هایشان هم محروم کنند؟

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید