تصویر لودکننده

ورود چشمگیر مسافران نوروزی به منطقه توریستی قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی و مهم فومن در استان سرسبز و خوش آب و هوای گیلان محسوب می‌شودکه هرساله گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند.

به گزارش پیام شفت،در طی چند روز اخیر بیش از هزار مسافر نوروزی به منطقه تاریخی قلعه رودخان از توابع شهرستان فومن استان گیلان برای بازدید از این منطقه ورود کرده اند.

این امر سبب افزایش چشمگیر ترافیک جاده ای در این منطقه شده که انتظار میرود در روزهای آتی حجم آن بیشتر شود.
«دژ رودخان» یا «قلعه‌ی حسامی» یا «قلعه رودخان»، هر سه نام‌های قلعه‌ای هستند که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان و در استان گیلان بنا شده و متعلق به دوره‌ی سلجوقیان است.

فاصله‌ی قلعه تا شهر فومن در حدود ۳۰ کیلومتر  تا شهر شفت ۲۰ کیلومتر است.

قلعه رودخان بزرگترین قلعه‌ی آجری در ایران محسوب می‌شود. این قلعه دارای ۲٫۶ هکتار مساحت بوده که در آن ۶۵ برج و بارو قرار دارد. دیوار قلعه دارای طول ۱۵۰۰ متری می‌باشد. قلعه رودخان در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر ارتفاع از سطح دریا واقع شده و در سمت راست آن رودی با همین نام جاری است.

در زبان تالشی نام بومی این دژ «قله رخون» می‌باشد و نام «قلعه رودخان» که نام رسمی این مکان بوده، مترادف فارسی نام بومی آن است. دلیل نامگذاری این دژ به نام قلعه رودخان و یا همان قله رخون، این بوده که در کنار رودخانه‌ی رخون بنا شده و قلعه رودخان به معنای قلعه‌ای است که در کنار رودخانه قرار دارد. این دژ در برهه‌های مختلف تاریخ دارای نام‌های متفاوتی بوده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به قلعه‌ی هزارپله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال اشاره کرد. نام حسامی به این دلیل بر این دژ گذاشته شد که مرمت آن توسط حسام الدین دباج اسحقی صورت گرفته بود. عنوان هزار پله نیز واضح است که به دلیل تعداد پله‌های رسیدن به قلعه به آن نسبت داده شده است. نام سگسال نیز به این دلیل به این دژ گفته می‌شود که در سال سگ ساخته شده است.

بهترین فصل سفر به قلعه رودخان و تماشای زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن فصول بهار و تابستان است. در فصول پاییز و زمستان به دلیل بارش باران و برف مسیر دسترسی به قلعه لغزنده و خطرناک خواهد بود. برای بازدید از قلعه رودخان کفش مناسبی را انتخاب کنید، چرا که در حدود دو ساعت پله‌نوردی را در پیش خواهید داشت.

این قلعه در استان گیلان واقع شده و از دو مسیر قابل دسترس است.

یک شهرستان شفت به سمت  احمدسرگوراب بعد  نصیرمحله و  خسرواباد ملسکام ، سعیدآباد (سید آباد) به روستای قلعه رودخان خواهید رسید یا از مسیر فومن پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد) به روستای قلعه خواهید رسید. در این منطقه باید راه را ادامه داده تا پس از عبور از حیدرآلات به محل پارک ماشین برسید. در این مکان از ماشین پیاده شده و پس از عبور از کنار مغازه‌های متعدد در مسیر شن‌ریزی شده به پای کوه خواهید رسید. از اینجا پس از طی مسیر ۵/۱ کیلومتری و پیمودن حدود ۱۰۰۰ پله، ورودی قلعه رودخان در پیش چشمان شما ظاهر خواهد شد. زمان بازدید از قلعه همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۵ غروب است.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید