تصویر لودکننده

نخبه جوان سیاهکل؛ مخترع آسفالت خودترمیم و ضدیخ برای اولین بار در کشور

علی جهاندیده دانشجوی دکترای راه و ترابری و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان

با همکاری استادش دکتر میرعبدالعظیمی توانسته است برای اولین بار یک نوع آسفالت “

رسانای خودترمیم و ضدیخ” تولید کند که نمونه ایرانی نداشته است.

به گزارش پیام شفت به نقل ازخبرگزاری علم و فناوری گیلان: علی جهاندیده نخبه گیلان تا کنون بیش از  ۴ مقاله علمی،

پژوهشی در زمینه ارتقاء توانمندی آسفالت در کنفرانس‌های

ملی و بین‌المللی و دو محصول جدید در صنعت آسفالت به دنیای علم ارائه کرده است.

ارتقای کیفیت آسفالت، تولید محصولات فناورانه، حل خرابی‌های روسازی بدون صرف

هزینه‌های هنگفت و تولید یک نوع آسفالت جدید که خاصیت خودترمیمی داشته باشد

یعنی نیاز به روکش جدید نداشته باشد، از دغدغه های این مخترع جوان سیاهکلی می‌باشد

که توانسته به پشتوانه مطالعات علمی، روند آزمایشگاهی و با همکاری دکتر میرعبدالعظیمی؛

یک نوع “آسفالت رسانای خود ترمیم و ضد یخ” تولید کند که چنانچه این اختراع در

صنعت آسفالت مورد استفاده قرار گیرد ضمن ارتقاء عمر مفید، این محصول با استفاده

از گرمایش القایی قابلیت ترمیم خرابی و نیز ذوب یخ و برف جامانده بر روی روسازی در فصول سرد سال را بدون افزودن مواد ثانویه و مضر دارا می‌باشد.

علی جهاندیده با اشاره به کیفیت محصول تولیدی گفت: این طرح نیاز به ساخت روکش جدید

را با توجه به خاصیت “خود ترمیمی” برطرف کرده و این توانمندی از سال ۹۸ تاکنون مورد توجه ما بوده است، به نحوی که این محصول در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه دانشگاه گیلان رونمایی شد.

وی در مورد اختراع خود افزود: آسفالت های مورد استفاده در کشور و پروژه‌های

شهری بدلایل گوناگون و استفاده از روندهای قدیمی، سنتی و اجرای

نادرست معمولا عمر مفید کمی دارند اما محصول تولیدی ما بمراتب

عمر مفید بیشتری داشته و نیز توان زیادتری نسبت به خرابی‌های مختلف را تضمین می‌کند و از مهمترین ویژگی این آسفالت خاصیت “خود ترمیمی” آن می‌باشد چرا که ما برای تولید این آسفالت از یکسری مواد و ذرات حاوی جریان الکترومغناطیسی ارزان و جایگزین بخشی از فیلر استفاده کرده‌ایم و زمانی که آسفالت دچار ترک‌خوردگی می‌شود با استفاده از دستگاهی که گرمایش القایی تولید می‌کند با گذر این دستگاه از روی آسفالت خراب شده یا آسیب دیده‌ای که حاوی ذرات الکترومغناطیس است، خرابی در آسفالت از طریق جریان مغناطیسی و جاری شدن مجدد قیر و پوشش کامل آن، ترکخوردگیها ترمیم می‌شوند و این از هزینه‌های هنگفت رفع خرابی و ساخت روکش جدید و سایر هزینه‌های نگهداری آسفالت جلوگیری می‌کند.

علی جهاندیده در ادامه گفت: از فواید دیگر محصول تولیدی “ضدیخ بودن” آن است و همانطور که مرسوم است برای جلوگیری از یخبندان در جاده‌ها از نمک پاشی استفاده کرده که نمک باعث اضمحلال آسفالت شده و خورندگی آسفالت و کاهش قابل توجه عمر مفید آن را در پی دارد و در صورت تداوم این موضوع درنهایت به خودروها و کاربران جاده آسیب زده، سبب افزایش تصادفات و حیف و میل شدن بودجه می‌گردد، اینجاست که محصول تولیدی به واسطه همین جریان الکترو مغناطیسی و با عبور همین ماشین آلات گرمایش القایی می‌تواند کاملا یخ را ذوب کند و از ریختن مواد ثانویه و مواد ضدیخ جلوگیری می‌کند و عمر آسفالت را طولانی نگه می‌دارد.

نخبه علمی گیلان در مورد اینکه استقبالی از محصول تولیدی وی تا کنون از سوی ارگان‌ها و پیمانکارها در عرصه صنعت آسفالت سازی شده هست یا نه گفت: با اینکه این طرح سبب افزایش عمر  و افزایش استقامت آسفالت نسبت به موارد عادی می‌گردد و صرف هزینه آن بصرفه است  اما استقبالی از آن توسط نهادها، سازمان‌ها و پیمانکاران نشده است.

وی در ادامه به هزینه‌های بالا در صنعت آسفالت اشاره کرد و افزود:  به واسطه وجود قیر و گران بودن این محصول در صنعت آسفالت و همچنین برداشت‌های مکرر سنگدانه از منابع طبیعی و زیان‌های زیست محیطی؛ این صنعت، صنعتی گران قیمت هست و پیمانکاران همواره به دنبال آسفالتی ارزان هستند که در اینجا باید به کیفیت آسفالت، بقای آن و ارائه خدمات هم توجه شود.

علی جهاندیده به دیگر فعالیت‌های علمی خود در عرصه آسفالت سازی اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۲۰ در

نمایشگاه رویداد فناورانه که رخدادی بین المللی بود و توسط راهداری کل کشور برگزار شده بود ما طرح “آسفالت بازیافتی خودترمیم”  را ارائه دادیم.

وی به ویژگی  آسفالت بازیافتی اشاره کرد و افزود: ما در آسفالت بازیافتی تولیدی خود از موادی به نام کربن فعال  استفاده  و در نظر داریم از باقیمانده ساقه برنج، کربن اکتیو بومی تولید کرده و در این آسفالت استفاده کنیم، به زبان ساده در آسفالت بازیافتی، آسفالت قدیمی تراش خورده و در مخزنی گرم و مقداری قیر مجددا به آن اضافه شده در همان محل اجرای روکش جدید با استفاده از همان مصالح قدیمی و میزانی مواد و مصالح جدید ساخته می‌گردد، این موضوع خدمات شایانی در صرفه جویی مالی و منابع طبیعی را بدنبال دارد.

جهاندیده در ادامه مزایای آسفالت بازیافتی را، کاهش گازهای گلخانه‌ای، صرفه اقتصادی بسیارش، وجود خطرات کمتر و حفظ محیط زیست اطراف برشمرد.

وی گفت طرح‌های علمی‌ای که در حوزه آسفالت روی آن‌ها کار می‌کنم همواره باید خاصیت خود ترمیمی را داشته باشند و این یعنی خواص ذاتی آسفالت در زمینه ترمیم بهبود داده شود و شاهد خودترمیمی آسفالت بجای روکش مجدد باشیم، گرمایش القایی که توسط دستگاه‌های که به آن اشاره کردیم کار نوینی در حوزه صنعت آسفالت بوده و در این روش القایی باعث می‌شود علاوه بر آسیب نرسیدن به محیط زیست تنها قسمت‌های آسیب دیده بواسطه القای امواج الکترومغناطیسی ترمیم شود و محیط اطراف به هیچ عنوان گرم نمی‌شود، در این روش اشعه ماورای بنفش هم‌ تولید نمی‌شود چیزی که در روش‌های عادی ترمیم مرسوم است.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید