تصویر لودکننده

ضیافت فاطمی در شهرستان شفت

ضیافت فاطمی در شهرستان شفت از سال نود و پنج شروع شده ضیافتی که حتی کرونا نتوانست مانع اجرا آن شود امسال در هشتمین سال خود پرشکوه تر از قبل در حال انجام است 

به گزارش پیام شفت ،شهرستان عالم پرور شفت از توابع استان گیلان؛ زادگاه آیت الله میرزای شفتی معروف به میرزای قمی و حجت‌الاسلام شفتی است که مزار شریفشان در قم می باشد.
مردم این شهرستان مثل همه مردم ایران عاشق اسلام،پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هستند و از دیرباز در مراسمات مذهبی اقدام به طبخ آش نذری به نام حضرت فاطمه زهرا(س) می نمودند که این امر در ایام شهادت دخت پیامبر اسلام حضرت صدیقه طاهره(س) بصورت خاص و ویژه انجام می شود.
سید تقی موسویان رئیس هیئت متوسلین بیان کرد :از سال ۱۳۹۵ هیئت متوسلین حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان شفت بصورت متمرکز در محوطه مسجد جامع ولی عصر(عج) به نیت عمر پر برکت خانم حضرت زهرا(س) هجده(۱۸) دیگ آش نذری بار گذاشته و در عصر سالروز شهادت ایشان بین عزاداران توزیع می کردند.از آن به بعد این کار با نیت عمر با برکت خانم ادامه پیدا کرد ولی تعداد دیگ هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نمود.
پس از شیوع ویروس کرونا، تصمیم بر آن شد مردم در منازل خود مثل قدیم در همان روز شهادت حضرت زهرا(س) آش طبخ نمایند و در نهایت سال گذشته تعداد ۳۱۳ دیگ آش ندری در شهر و روستا طبخ گردید و امسال به حول قوه الهی تعداد آش نذری با ۳۵۰ دیگ توسط عاشقان خانم فاطمه زهرا(س)در دست اجرا است که تمام امور و هزینه های آن توسط مردم تقبل می گردد.
در این امر مهم از سه ماه مانده به روز شهادت حضرت زهرا(س) بین مردم تکاپو و فعالیت آماده سازی و تهیه اقلام آش شروع می گردد و در ایام فاطمیه فضای شهرستان عالم پرور شود کاملا فاطمی می شود.
در روزهای منتهی به سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) خانواده ها،همسایگان، اقوام و بستگان کنار هم جمع می‌شوند و به مدت سه روز برای طبخ آش همدیگر را یاری می کنند و حداقل ۱۰الی ۲۰ نفر در هر دیگ آش مشغول فعالیت هستند.
با ذکر صلوات مواد لازم آش حضرت فاطمه زهرا(س) را داخل دیگ ریخته و تا پایان فرآیند طبخ و توزیع آن در منازل ادعیه خوانی، روضه، سخنرانی و مداحی توسط مادحین، ذاکرین، علما و روحانیون و وعاظ برپا می باشد.

سردرب خانه ای که آش بار گذاشته شده با پرچم یا فاطمه زهرا(س) مشخص می‌شود
ورودی کوچه ها یا خیابان منتهی به منزل با نوشته‌های “یا فاطمه ما نیز عزادار تو هستیم”اگر دل شکسته ای بکو یا فاطمه
از قدیم سنت بر این بود که فرآیند طبخ آش می بایست همزمان با سه اذان باشد،یعنی از اذان صبح شروع می شد و سپس اذان ظهر و در موعد اذان مغرب نیز توزیع می شد.

همچنین ایشان خاطر نشان کرد،هر دیگ آش یک کیلویی قابلیت حدود ۲۵۰ کیلو توزیع آش را دارد که عموما دیگ آشی که بار گذاشته می‌شود عنوان یک کیلویی دارد.
وسایل مورد نیاز برای دیگ یک کیلویی:
همه نوع حبوبات هر کدام به وزن یک کیلو؛ برنج ۵ الی ۷ کیلو؛ گوشت ۸ کیلو؛ گندم ۱۲ کیلو؛ سبزی ۳۰ کیلو؛ پیاز ۳۰ کیلو؛ روغن جامد دو حلب پنج کیلویی ،قلم گاو یا گوسفند چند عدد؛ کره یک کیلو و ادویه جات باید به میزان کافی باشد.

خبرنگار:معصومه مومن زاده

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید