تصویر لودکننده

سند آمایش ،شناخت فرصت های گیلان برای تبدیل به قطب تجاری کشور است

پنج هزار فرصت سرمایه گذاری در گیلان شناسایی شده؛ بیش از ۲ سال از بیان این موضوع از سوی “یونس رنجکش” مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری، می گذرد؛ فرصت هایی که اگر تاکنون به شکوفایی رسیده بود بی شک گیلان را به قطب اقتصادی و تجاری کشور تبدیل می کرد. اما عدم هماهنگی بین سطوح مدیریتی و بروکراسی طولانی اداری باعث شده که ظرفیت‌های این استان بالفعل نشود.

به گزارش پیام شفت به نقل از هشت دی، استان گیلان با برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر و بکری همچون دریا، جنگل، کوه، بنادر اقتصادی و مناطق آزاد تجاری محل مناسبی برای ورد سرمایه گذاران و توسعه در حوزه های مختلف است.

برخورداری از مرز زمینی و آبی با کشورهای آسیای میانه، داشتن اراضی کشاورزی حاصلخیز، کوتاهی مسیر حمل و نقل از طریق این استان و وجود معادن معدنی  بستر لازم برای فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه گذار را دارد.

ظرفیت بالای گردشگری و کشاورزی گیلان در عرصه سرمایه گذاری

“یونس رنجکش” مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان دو سال پیش به پنج هزار فرصت سرمایه‌گذاری در گیلان اشاره کرد که حدود ۷۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری معطوف به مرکز استان گیلان است و تصریح کرد: این فرصت‌ها در ۳۲ محور و مربوط به بخش‌های گردشگری، کشاورزی، خدماتی و دامپروری شهرستان‌ رشت هستند.

فرصت هایی که اگر تاکنون به شکوفایی رسیده بود بی شک گیلان به قطب اقتصادی کشور تبدیل می شد.

ضرورت اتخاذ نگاه کلان در سرمایه‌گذاری/ ظرفیت‌های گیلان بالفعل نشده است

“نرجس زمانی” استاد اقتصاد دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه تمامی پروژه های استان گیلان باید منطبق با سند آمایش سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد اظهار کرد: سرمایه گذاری موضوعی است که باید با دیدگاه کلان به آن نگاه شود و با برنامه ریزی زمینه ساز ورود سرمایه گذاران را به استان فراهم کرد.

وی با بیان اینکه استان ظرفیت صادرات کیوی به خارج از استان و کشور را دارد اما این ظرفیت هنوز بالفعل نشده است افزود: تحقق این هدف نیازمند برنامه ریزی چند ساله و تسهیل ورود سرمایه گذاران به گیلان است.

 

زمانی با بیان اینکه مسئولان استانی باید از مهارت، کمک و مشورت یک رایزن بازرگانی برای جذب مشتری استفاده کنند تصریح کرد: ابتدا باید دید که چه محصولی در کدام منطقه ظرفیت تولید و صادرات را دارد و سپس با در نظر گرفتن نیاز بازار هدف اقدام به کار کرد.

اثر منفی واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و تعطیل بر روند صادرات/ کارخانجات گیلان با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه برخی کارخانجات گیلانی با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و برخی نیز تعطیل هستند ادامه داد: مشکلات و بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها باعث شده بسیاری از دستگاه های خریداری شده در واحدهای تولیدی خاک بخورند و کارخانجات به تعطیلی کشیده شوند لذا یکی از مهمترین اقدامات احیای این واحدها است.

زمانی بیان داشت: رفع مشکلات بانکی و دادن تسهیلات سرمایه در گردش یکی از راهکارهای موثر فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل شده است.

اجرای سند آمایش، گیلان را به قطب تجاری کشور تبدیل می‌کند

وی با بیان اینکه ظرفیت های گیلان در حوزه سرمایه گذاری و وجود فرصت هایی نظیر دریا، جنگل و کوه در برنامه آمایش استان دیده شده است، بیان کرد: شهرک‌های صنعتی استان قابلیت اجرای این سند و سرمایه گذاری را دارند و اگر هدفهای سند آمایش به درستی بررسی شود می‌توان گیلان را به قطب تجاری کشور تبدیل کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه کشورهای حاشیه خزر مانند روسیه و آذربایجان بازار اصلی ما هستند که می‌توان با فعال کردن رایزنی اقتصادی مسیر صادرات را هموار کرد ادامه داد:  گیلان می‌تواند واسط با سایر کشورها و محل صادرات محصولات آنها به کشورهای همسایه خود نیز باشد.

وی ادامه داد: گیلان ظرفیت فرآوری محصولات خام سایر استان‌ها و کشورها و سپس صادرات آنها را دارد و در این صورت هزینه هایی نظیر حمل و نقل نیز کاهش می‌یابد.

نیازسنجی و مشتری یابی اصل مهم توسعه صادرات است

زمانی، نیازسنجی و مشتری یابی داخلی و خارجی را اصلی مهم در حوزه صادرات دانست و تاکید کرد: پس از طی این مراحل، باید به سمت تولید با کیفیت محصولات و دقت در پرورش آنها مانند جلوگیری از موارد مشابه سم پاشی که اخیرا رخ داد، رفت.

وی عدم هماهنگی بین سطوح مدیریتی را یکی از عوامل موثر در کاهش جذب سرمایه گذار دانست و بیان کرد: وجود یک رایزن اقتصادی و ارائه راهکار به مدیران استانی و هماهنگی بین مسئولان استان از جهاد کشاورزی گرفته تا صمت و استانداری در افزایش فرصت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار موثر است.

بروکراسی طولانی اداری تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان افزود: ابتدا باید موانع بر سر راه تولید برداشته شود یعنی مشکلات بانکی شرکت های تولیدی نیمه فعال و تعطیل برطرف گشته و تولید کننده ها از سوی مسئولین تشویق شوند.

وی با انتقاد از طولانی بودن مسیر بروکراسی اداری برای تاسیس یک واحد تولیدی و دلسردی تولید کننده ها و سرمایه گذاران عنوان کرد: گاها برخی سرمایه گذاران برای دریافت مجوز یک واحد تولیدی سالها پشت درهای ادارات معطل می‌شوند و حتی در برخی موارد نمی‌توانند مجوز بگیرند لذا تجمیع ادارات صادر کننده مجوز از دلسردی سرمایه گذاران جلوگیری می‌کند.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید