تصویر لودکننده

درمان نابینایی مطلق برای اولین بار در شیراز

در شیراز دختری۱۲ساله و خانمی ۴۲ ساله که از نعمت بینایی محروم بودند توسط جراحان ایرانی جراحی شدند و نعمت بینایی را بدست آوردند و در مان نابینایی مطلق برای اولین بار در شیراز رقم خورد.

به گزارش پیام شفت،دختری ۱۲ ساله و خانمی ۴۲ ساله که در تمام زندگی خود از نعمت بینایی محروم بودند توسط جراحان ایرانی عمل شدند و اکنون قادر به دیدن هستند. این ۲ نفر برای انجام عمل پیوند شبکیه مصنوعی داوطلب شده بودند و نتیجه‌ی این جراحی پیچیده و طولانی موفقت‌آمیز بود. درمان نابینایی مطلق برای اولین بار در ایران انجام شده است.

دکتر محسن فروردین با همکاری تیم چشم پزشکان و جراحان چشم دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام این عمل را بر عهده داشتند. این عمل تا به امروز پیچیده‌ترین و دشوارترین عمل چشم در دنیا محسوب می‌شود. با توجه به صحبت‌های دکتر فروردین تنها ۲۵۰ عمل پیوند شبکیه‌ی مصنوعی در جهان صورت گرفته و ایران رتبه‌ی پانزدهم را در کشورهایی که تا به حال موفق به انجام این عمل شده‌اند کسب کرده است. با توجه به گفته‌های دکتر فروردین این جراحی بین هفت تا هشت ساعت طول کشیده و برای اولین بار در ایران دو عمل پیوند شبکیه ی مصنوعی در یک روز انجام شده است. همین مساله موجب شگفتی تیم ناظر بین‌المللی جراحی قرار گرفته چراکه تا به حال چنین عمل پیچیده‌ای در هیچ جای دنیا در یک روز انجام نشده و در نوع خود رکورد قابل توجهی محسوب می‌شود.

همان‌طور که پروفسور خدادوست پزشک نامدار و مشهور ایرانی پیش‌بینی کرده بود، با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در زمینه‌ی چشم‌پزشکی چنین پیوندی دور از انتظار نبوده و نیست و به زودی شاهد گسترش درمان نابینایی مطلق برای تمامی داوطلبین خواهیم بود. باعث افتخار است که این عمل برای اولین بار در شیراز و در بیمارستان‌های “پارس” و “خلیلی” که از جمله بیمارستان‌های همکار شرکت گردشگری سلامت آریا هستند به صورت کاملا رایگان برای اولین بیماران انجام شد.

ایران در خاورمیانه رتبه‌ی اول پیوند شبکیه ی مصنوعی را دارد که توسط پزشکان بومی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای اولین بار انجام شده است. با توجه به درصد موفقیت بالای عمل این دو بیمار، انتظار می‌رود در روزهای آتی این بیماران به راحتی بتوانند فعالیت‌های روزمره و روتین خود را به تنهایی انجام دهند. طبق نظر چشم پزشکان و جراحان، بیش از ۱۰۰۰۰ نفر کاندید انجام این جراحی در ایران می‌باشند.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید