تصویر لودکننده

افزایش شفافیت و پاسخگویی از مزایای نسخه‌نویسی الکترونیک

نماینده مجلس گفت: پزشک باید نسبت به مهر و امضای خودش پاسخگو باشد و البته باید مشکلات موجود در سامانه‌ها به‌روزرسانی شود تا پاسخگوی نیاز بیمار و پزشک باشد.

به گزارش پیام شفت به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بدون تردید استفاده از فناوری‌های نوین مانند نسخه‌نویسی الکترونیک نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی در حوزه بهداشت و درمان ایفا خواهد کرد اما در این میان توجه به کیفیت زیرساخت‌های فنی و همچنین رفع تعارض منافع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نقش بسزایی در موفقیت این‌گونه طرح‌های ملی خواهد داشت. برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع و اطلاع از رویکرد نمایندگان مجلس نسبت به اجرای این طرح مهم به سراغ محمدطلا مظلومی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفتیم و دیدگاه وی را در زمینه ضرورت اجرای این طرح جویا شدیم که در ادامه خلاصه آن تقدیم می شود.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی درباره آثار و پیامدهای مثبت نسخه‌نویسی الکترونیک می‌گوید: امروزه یکی از مشکلات کشور ما مصرف بی‌رویه دارو است. با اجرای این طرح اطمینان حاصل می‌شود که اولاً دارو صرفاً برای شخص بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد و ثانیاً به اندازه مورد نیاز تجویز می‌شود. ضمن اینکه مراجعه حضوری مردم کمتر می‌شود و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، تأثیر مثبتی هم بر ترافیک، آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی خواهد داشت. طبیعتاً هرچه تردد در سطح جامعه کمتر بشود، مشکلاتی هم که به دلیل ازدحام جمعیت در مراکز خدماتی داریم، کمتر خواهد شد.

وی همچنین افزایش شفافیت و پاسخگویی را از دیگر مزایای اجرای این طرح دانست و افزود: با اجرای این طرح پزشک نسبت به مهر و امضای خودش باید پاسخگو باشد و بیمار این حق را دارد که هم پزشک را بشناسد و هم از مراحل و نحوه درمانش اطلاع داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دلایل تأخیر وزارت بهداشت در اجرای این طرح اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل وزارت بهداشت آماده نبودن زیرساخت‌های اجرایی بوده است. البته در برخی موارد هم تعارض منافع باعث تأخیر شده است که وزیر بهداشت ملزم به پاسخگویی در این زمینه و رفع تعارض منافع است. وزارت بهداشت باید این موضوع را به عنوان مطالبه مجلس جدی بگیرد. در هر حال تأکید کمیسیون بهداشت و رویکرد مجلس این است که کسانی که در این زمینه در وزارت بهداشت مسئولیت دارند، باید در موضوعاتی که تعارض منافع وجود دارد، منابع درآمدی دیگری نداشته باشند و خودشان ذی‌نفع نباشند تا این افراد نتوانند از این فرصت برای منافع شخصی خودشان استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به برخی مشکلات فنی و اجرایی این طرح افزود: به هر حال ایراداتی هم وجود دارد که ما می‌توانیم به هنگام اجرای این طرح، ایرادات را برطرف بکنیم. قطعاً باید سامانه‌های موجود به‌روزرسانی شود تا پاسخگوی نیاز بیمار و پزشک باشد. باید کارشناسان و صاحبنظران آسیب‌ها را بشناسند و برای رفع این آسیب‌ها راهکار و پیشنهاد عملی بدهند. وزارت بهداشت هم باید با استفاده از ظرفیت کارشناسان خود و با توجه به تجربیات دیگر کشورها آسیب‌ها را به حداقل برساند تا با رفع مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها، گام‌های اساسی‌تری برای ارتقاء سطح خدمات‌رسانی برداریم.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید