تصویر لودکننده

پنج داروی ضد سرطان در گیلان رونمایی شد

پنج داروی ضد سرطان در ۱۰ ذر در گروه سلامت و دارویی برکت امروز پنجشنبه با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و استاندار گیلان رونمایی شد.

به گزارشپیام شفت ؛رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) عصر پنجشنبه (۲۴خرداد)در آیین رونمایی از این داروهای ضدسرطان در گیلان گفت: امروز به همت دانشمندان صنعت دارویی پنج داروی ضدسرطان در ۱۰ دز رونمایی شد. مردم این داروهای حساس و وارداتی را با زحمت بسیار و با هزینه بالا تهیه می کردند که توسط نخبگان ما تهیه و بومی سازی شد و در داخل کشور عرضه می شود.

سید پرویز فتاح افزود:  این داروها ۵۰ درصد نیاز کشور به داروهای سرطانی را برطرف می‌کنند اما در صورت لزوم با اعلام سازمان غذا و دارو طی ۹ ماه باقی مانده از سال امکان افزایش تولید این داروها مهیا شده و می تواند برای سال آینده نیاز داخل کشور را کاملا برطرف کند.

وی تصریح کرد: داروهای تولید شده امسال هشت میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت اما باید امکانی فراهم شود که ارز حاصل از این صرفه جویی از کشور خارج نشده و مردم از محصول ایرانی استفاده کنند.

فتاح اضافه کرد: تقاضا برای خرید و صادرات این محصولات دارویی وجود دارد اما اولویت؛ تامین نیاز داخل کشور است لذا این پنج محصول فعلا صادر نمی‌شود تا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اعلام کند نیاز کشور به طور کامل برطرف شده است.

وی گفت: این روند ادامه خواهد داشت و شرکت مذکور طی چند ماه آینده آماده است چند داروی نایاب، کم یاب و حساس در این حوزه را رونمایی کند که نشان می‌دهد روند تحقیق و توسعه با جدیت در این مجموعه دنبال می‌شود.

وی افزود: دانشمندان ما متمرکز بر روی این مساله کار می‌کنند چون محدودیت خارجی و اعمال تحریم‌ها روی برخی داروهای حساس موجب شده نتوانیم آنها را وارد کنیم و نیاز داخل با روش بومی سازی تامین شده است.

فتاح اضافه کرد: قیمت این داروها نسبت مشابه خارجی که در بازار عرضه می شود بسیار پایین و قابل قبول است و تاکید شده است قیمت ها تاحد امکان کاهش یابد تا مردم برای تهیه آنها متحمل هزینه زیاد و سنگین نشوند.

استاندار گیلان هم در این آیین گفت: از جمله مزیتهای استان و شهرکهای صنعتی گیلان بخش تولیدات دارویی است و این شرکت به دست جوانان نخبه و فارغ التحصیلان دانشگاهی اداره می شود جوانانی که با تحقیق و پژوهش داروهایی تولید کرده اند که ما را از واردات آنها بی نیاز نموده اند.

اسدالله عباسی ادامه داد: امروز نه تنها نیاز داخلی کشور را تامین می کنیم بلکه بخشی از آن صادر می شود و اینکه داروهایی چنین مهم و حساس به دست نیروهای متعهد و جوان تولید و با کمترین قیمت عرضه می شود افتخاری برای کشور است.

وی تصریح کرد: دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در بخش داروهای مرتبط به بیماریهای صعب العلاج زمینه پوشش بیمه ای ۱۰۰ درصدی برای این بیماران را فراهم کرد و تا از نظر مالی فشار زیادی را متحمل نشوند.

رئیس هیات مدیره گروه سلامت و دارویی بنیاد برکت کشور نیز در این آیین گفت: این داروها در درمان سرطان پروستات، ریه و یکی از سرطان های خون کاربرد دارد. یکی دیگر از این داروها در بیماران با نقص ایمنی و مقاوم به عفونت قارچی استفاده می شود.

علی عسگری ادامه داد: ۱۸ داروی جدید در بخش تحقیق و توسعه کشور پیش بینی شده است که امیدواریم در درمان سرطان ریه و کلون از بیماریهای رایج کشور مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن در محصولات بیوسیمیلار نیز بنیاد برکت حرکت ویژه ای را آغاز کرده است و در آینده نزدیک خبرهای خوشی در ارائه محصولات بیوسیمیلار ضد سرطان به اطلاع مردم خواهد رسید.

پرویز فتاح همچنین پیش از این جلسه با همراهی اسدالله عباسی استاندار گیلان از این شرکت دارویی بازدید کرد.

وی در جلسه ای که پس از این بازدید تشکیل شد، گفت: توان نیروهای داخلی در زمینه تولید دارو بالا است و انتظار حرکت روبه جلو وجود دارد. این شرکت نیز در تولید انواع داروهای اعصاب و روان و ضد سرطانی نقش بسیار مهمی دارد و ۹۰ درصد نیروهای آن بومی هستند.

استاندار گیلان نیز اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در همه امور سبب خیر و برکت برای جمهوری اسلامی شده است و در همه امور به ویژه در حوزه اقتصادی و محرومیت‌زدایی پای کار انقلاب بوده و یک ارتباط قلبی خوبی بین مردم و ستاد اجرایی وجود دارد.

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه واحدهای تولیدی و ایجاد ارزش افزوده گفت: با توجه به سیره و شیوه کار شهید جمهور، توسعه در بخش‌های تولید جزو سرلوحه امور است و تمامی بسترها برای رشد و توسعه واحدهای صنعتی در استان انجام شده است.

کپسول ایبروتینیب (درمان سرطان خون)، اسیمرتینیب (برای درمان سرطان ریه)، انزالوتامید (داروی درمان سرطان پروستات)، قرص کپسوفانژین (داروی ضد قارچ)، قرص الاپاریب (داروی سرطان تخمدان) داروهایی بودند که امروز در این آئین رونمایی شدند.

منبع:ایرنا

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید