تصویر لودکننده

بهره‌برداری از اولین مرکز پرتودهی شرق کشور در خراسان رضوی / بومی سازی تجهیزات پرتودهی در دولت سیزدهم 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از بهره‌برداری اولین مرکز پرتودهی شرق کشور در خراسان رضوی خبر داد.

به گزارشپیام شفت به نقل از خبرگزاری دانشجو؛محمد اسلامی روز پنجشنبه(۲۴خرداد)، در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه سفر رئیس‌جمهور شهید که در مجتمع شهدای سلامت شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سازمان انرژی هسته‌ای به یک سازمان پرتحرک با نگاه صنعتی و صنعتی سازی تبدیل شده است به نحوی که کلیه فعالیت‌ها امروز در همه بخش‌ها رشد صد درصدی رو تجربه کرده است. حوزه سلامت و امنیت غذایی بخش مهمی است که در دستور کار ما قرار دارد که با موضوع پرتودهی این برنامه را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: یکصد و سی میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی در کشور تولید می‌شود که به شهادت آمار واقعی ۳۰ درصد این محصولات ضایعات هستند و در هفتاد درصد باقی مانده نیز اگر سموم و آفات زدوده شود یک گام بزرگ و تحول‌آفرین برای بخش سلامت ایجاد می‌کند. با طراحی صورت گرفته دوازده قطب در کشور طراحی شد که یکی از این قطب‌ها را امروز در شمال شرق کشور که در خراسان رضوی است بهره‌برداری خواهیم کرد؛ امروز بهره‌برداری اولین مرکز پرتو دهی شرق کشور را آغاز می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت: کلیه سامانه‌های مولد پرتو، مانند سامانه‌های مایکروویو، سامانه‌های تابش گاما و شتاب دهنده، چون این‌ها تحریمی هست اولا نمی‌شود انتظار داشت که کسی به ما بفروشد، ثانیا اگر هم بفروشند قیمت‌های گزافی دارد لذا طراحی و ساخت آن انجام شده است. امروز در مشهد توسط بخش خصوصی که در تحقق شعار سال نیز مقام معظم رهبری فرمودند، یک سامانه پرتودهی با فناوری مکرویوی افتتاح و شروع به کار می‌کند. همچنین آغاز عملیات نصب تابش گام‌های این مرکز شروع خواهد کرد که حداکثر ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و تا پایان شهریور ماه هشت مرکز پرتودهی را در کشور افتتاح خواهیم کرد که این گام بزرگی در جهت سلامت و امنیت غذایی و بهره‌وری است همچنین اینکه بتواند در راستای ظرفیت‌سازی برای بخش خصوصی از تولید ضایعات جلوگیری کند. ضمن اینکه موانع صادرات محصولات برطرف شود.

همچنین پژمان شیرمردی معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها در قالب ویدئو کنفراس دراین جلسه اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم افزایش ضریب نفوذ پرتو‌ها در زندگی مردم بود که در ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شد که تعداد سامانه‌های حاضر در کشور به ۱۲ سامانه افزایش یابد. در یک شبکه دانشی و با سرعت زیاد و با دقت فوق العاده و استفاده از نیرو‌های جهادی در صنعت هسته‌ای کشور ما توانستیم بومی سازی تجهیزات پرتودهی را در کشور انجام دهیم.

وی در خصوص نصب سامانه‌های پرتودهی در نقاط مختلف کشور، گفت: درایبن مسیر نقاطی که انتخاب شد دارای ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی است و همچنین جزو مناطق لجستیک کشور بودند که امروز ما در خراسان رضوی دو سامانه بزرگ را خواهیم داشت. اولین سامانه مبتنی بر امواج ماکرویو برای حذف آفات از محصولات کشاورزی است. در فاز دوم نیز فرایند ساختمانی ساخت راکتور استخری پرتودهی محصولات کشاورزی است که انشالله تا ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید