تصویر لودکننده

ایران موفق به ساخت “پره‌های موتور جت هواپیمای بوئینگ” شد!

دانشمندان ایرانی با ساخت پره‌های موتور جت هواپیمایMD بیش از ۲۸ فروند از این نوع هواپیماها را که به دلیل تحریم‌ زمین‌گیر شده بودند، احیا کردند! پیش از این، ۴۰ فروند MD در کشور فعال بود اما فقط ۱۲فروند از آنها به دلیل اعمال اصلاحیه مجاز به پرواز بودند.

به گزارشپیام شفت؛مانی رضوانی ،از مدیران شرکت دانش‌بنیان ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات تأمین قطعات پیچیده و حساس موتورهای هوایی در دوران تحریم اظهار کرد: این قطعات با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شوند و ایرلاین‌های داخلی برای تهیه آنها با چالش‌هایی روبرو بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه ما در این حوزه، ساخت ردیف‌های ۳ و ۴ موتور JT8D است که بر روی بوئینگ‌های MD در ایران نصب می‌شود، تصریح کرد: پس از زمین‌گیر شدن ناوگان MD در ایالات متحده در دو سال پیش، سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) دستوری مبنی بر تولید و نصب پره‌ها در هر ۵۰۰۰ ساعت بر روی موتورهای JT8D صادر کرد.

رضوانی ادامه داد: هواپیمای بوئینگ MD در واقع ستون فقرات ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان محسوب می‌شود؛ تا پیش از این، ۴۰ فروند بوئینگ MD در کشور فعال بود اما پس از اعمال اصلاحیه‌ای، تنها ۱۲ فروند از آنها مجاز به پرواز هستند و مابقی زمین‌گیر شده‌اند! در پی این اتفاق، مرکز هوایی مپنا با انجام مهندسی معکوس، اقدام به ساخت پره‌های (بلیدهای)موتورهای JT8D بوئینگ‌های MD کشورمان کرد؛ در حال حاضر، پس از گذشت دو ماه از ساخت نمونه اولیه این پره‌ها، مراحل تست‌های لازم برای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری در حال انجام است.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: در خرداد ماه جاری، نخستین موتور هواپیمای مسافربری بوئینگ MD (موتورJT8D 219) با استفاده از پره‌های (بلیدهای) ساخت داخل روشن خواهد شد! آخرین مرحله اخذ گواهینامه نیز برای این موتور طی می‌شود و پس از صدور مجوز نهایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری برای نصب این پره‌ها بر روی هواپیماهای MD، تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

وی گفت: موتور CFM از قطعات متعددی با فناوری پیشرفته بهره می‌برد. این قطعات شامل بخش داغ (Hot Section) و پره‌های دوار توربین (Rotating Turbine Blades) هستند که از جنس تک کریستال (Single Crystal) با فناوری بسیار بالا ساخته شده‌اند. مرکز هواپیمایی مپنا با اتکا به سابقه طولانی خود در زمینه ریخته‌گری قطعات داغ در حوزه توربین‌های نیروگاهی و صنعت نفت و گاز، پس از انجام اقدامات لازم و فراهم کردن زیرساخت‌های ضروری، موفق به ساخت نخستین نمونه از این قطعات شده است.

رضوانی گفت: برای اخذ گواهینامه‌های لازم برای تولید و عرضه پره‌های (بلیدهای) موتورهای جت هواپیمای مسافربری در داخل کشور اقدام خواهیم کرد؛ این پره‌ها مصرف فراوانی در صنعت هوایی کشور دارند و قیمت تمام شده آنها بیش از ۴۰ درصد کمتر از نمونه‌های وارداتی خواهد بود.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال قیمت نمونه داخلی بین ۷ تا ۸ هزار دلار خواهد بود، در حالی که قیمت نمونه خارجی ۲۲ هزار دلار است! در چشم‌انداز بلندمدت، صادرات این پره‌ها به بازارهای خارجی، به ویژه روسیه و منطقه قفقاز نیز مدنظر است همچنین پس از اخذ گواهینامه‌های داخلی، مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای صادرات طیف گسترده‌ای از تجهیزات آغاز خواهد شد.

منبع:تسنیم

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ ارائه کنید